ارتودنسی کودکان و بزرگسالان

ارتودنسی کودکان و بزرگسالان

ارتودنسی کودکان:

یکی از سوالات  و نگرانی های شایع والدین، سن مناسب برای شروع درمان ارتودنسی در کودک دلبندشان است.البته بسته به اینکه ناهنجاری از نوع دندانی یا استخوانی باشد بهترین سن شروع درمان متفاوت است.اگر ناهنجاری استخوانی وجود داشته باشد به توجه به نوع ناهنجاری سن مناسب ممکن است دامنه ای از ۷ تا ۱۱ سال باشد.لذا به همین دلیل توصیه می شود اولین معاینه ارتودنسی کودک در سن ۷ سالگی باشد تا اگر ناهنجاری و مشکلی وجود داشت زمان مناسب جهت شروع درمان توسط ارتودنتیست معین گردد. اگر ناهنجاری دندانی باشد داستان کمی متفاوت  است.برخی مشکلات دندانی مثل دندانهای اضافه نیاز به مداخله نسبتا فوری دندانپزشکی ( اغلب کشیدن دندان اضافه و نه لزوما درمان ارتودنسی) و برخی دیگر مثل کراس بایتهای قدامی و خلفی اغلب در سنین پایینتر( دوره دندانی مختلط) و قبل از افتادن تمامی دندانهای شیری درمان می شوند.ولی اگر مشکل دندانی فقط شلوغی و کمبود فضا باشد سن طلایی درمان ارتودنسی بین ۱۲ تا ۱۵ سالگی است.

این مساله به این معنا نیست که بعد از ۱۵ سالگی امکان درمان ارتودنسی وجود ندارد، بلکه به این معناست که به دلیل جوان بودن و خونرسانی بهتر بافتها، اولا: درمان در مدت زمان کمتری به اتمام می رسد و دوما : ثبات نتیجه حاصله در سالهای آینده بهتر خواهد بود.هر چند در بزرگسالی هم امکان درمان ارتودنسی کاملا وجود داشته و تنها تفاوت نیاز به چند ماه وقت بیشتر جهت اتمام درمان و مراقبت دقیق تر پس از اتمام درمان و در دوره نگهداری جهت حفظ نتایج و جلوگیری از برگشت آن است.

 

ارتودنسی بزرگسالان:

ارتودنسی کودکان و بزرگسالان

در سالهای اخیر درخواست درمان ارتودنسی در بزرگسالان افزایش زیادی داشته است. علت افزایش تمایل بزرگسالان به ارتودنسی کردن دندانها عبارتند از :

– افزایش آگاهی نسبت به دندانپزشکی پیشگیرانه و تمایل افراد برای حفظ طولانی و مادام العمر دندانهای طبیعی

– کاهش نگرانی بابت نازیبایی سیم و براکت ارتودنسی به خاطر تولید و عرضه انواع براکتهای سرامیکی و ارتودنسی نامرئی که بسیار کمتر از براکتهای فلزی مشهود هستند.

-امروزه  ارتودنسی دندانها یا گذاشتن براکت و سیم در دهان، از نظر اجتماعی مقبولیت بیشتری یافته و نشانه اهمیت دادن به سلامتی و زیبایی دهان و دندانهاست.

-دندانپزشکان جهت حفظ و نگهداری دندانها و ممانعت از پوسیدگی آنها و جلوگیری از مشکلات لثه ای، انجام درمان ارتودنسی را به مراجعین پیشنهاد می کنند.زیرا مادامی که دندانهای شما بصورت شلوغ و درهم باشند نه بهداشت دهان بطور ایده آل قابل انجام است و نه همکاران دندانپزشک می توانند ترمیم مناسبی روی دندانها شلوغ پوسیده قرار دهند.

ارتودنسی کودکان و بزرگسالان

شایعترین سوالی که بزرگسالان اغلب با نا امیدی از ما می پرسند این است که” گمان می کنم دیگه واسه ارتودنسی من دیر شده دکتر، درسته؟”

خیال همگی تان را راحت کنم، سن فاکتور محدود کننده درمان ارتودنسی نیست، البته اگر رشد به اتمام رسیده باشد ، اصلاح ناهنجاری های استخوانی توسط درمان تغییر رشد غیر ممکن است، ولی اغلب بزرگسالان از شلوغی و نا منظمی دندان هایشان شاکی هستند که ردیف کردن دندانها، حتی اگر شما ۹۰ ساله باشید، به شرط سلامت لثه و استخوانهای نگهدارنده اطراف دندانها کاملا ممکن است. حتی اگر مشکل استخوانی وجود داشته باشد، به کمک همکاران جراح فک و صورت می توان با درمان ترکیبی ارتودنسی – جراحی فک بر آن فائق آمد.لذا اگر سالها در حسرت  انجام درمان ارتودنسی بوده اید و شرایط انجام آن را نداشته اید، فقط کافی است در اولین فرصت سری به همکاران متخصص ارتودنسی بزنید و  راه درمان مشکلات دندانی خویش خویش را از آنها بپرسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: کلیک راست در این سایت غیر فعال می باشد.