فواید درمان ارتودنسی چیست؟

فواید درمان ارتودنسی چیست؟

 

 

ظاهر زیباتر و افزایش اعتماد به نفس:

مشهودترین فایده درمان ارتودنسی بهبود ظاهر بیمار با به دست آوردن لبخندی زیبا و دلنشین می باشد. داشتن لبخندی زیبا و عریض بی تردید اثرات محسوسی بربهبود احساس انسان نسبت به خود داشته و اعتماد به نفس و موفقیت بیشتری را برای او در زمینه های شخصی، حرفه ای و اجتماعی به ارمغان می آورد.

در نظر گرفتن مزایای نامبرده ارزش تحمل دوره درمان و  صرف وقت و هزینه درمان ارتودنسی را به خوبی دارد و به همین دلیل   طی یکی دو دهه گذشته خصوصا در کشور عزیز ما میل عمومی به ارتودنسی افزایش چشمگیری داشته است.

فواید درمان ارتودنسی چیست؟

بهداشت آسانتر دهان و دندان:

دندانهای ردیف نه تنها جذاب ترند، بلکه راحت تر نیز تمیز می شوند. دندانهای مرتب فضایی برای گیر کردن خرده های غذایی و ایجاد پلاک دندانی و پوسیدگی ندارند.گاه علت بوی بد دهان بعضی افراد همین شلوغی و نامرتبی دندانی و عدم امکان تمیز کردن مناسب آنهاست که با ردیف شدن دندانها این مساله حل می گردد.

برخی مال اکلوژن ها نظیر جلو بودن زیاده از حد دندانهای  جلویی فک بالا احتمال وقوع شکستگی دندانها را در جریان سوانح افزایش می دهند. بنابراین عقب بردن و ردیف کردن آنها ریسک آسیب این دندانها را خصوصا در سنین پر حادثه کودکی و نوجوانی کاهش می دهد.

فواید درمان ارتودنسی چیست؟

عملکرد صحیح دهان:

ارتودنسی یکی از جامعترین و غیرتهاجمی ترین روش های درمانی اختلالات فکی می باشد. از آنجا که ما برای بقاء به غذا نیاز داریم، عضلات و مفاصل فک اغلب خود را جهت جبران موقعیت ناصحیح دندانها برای ایجاد حداکثر قابلیت ماضغه هماهنگ  می کنند حتی اگر این امر در دراز مدت آسیب جدی آنها را به همراه داشته باشد. از اینرو داشتن دندانهای مرتب عضلات مفاصل را در موقعیت صحیح خود حفظ نموده و از بروز عوارضی نظیر صدای فک، درد مفصلی، میگرن و ناراحتی های شبانه  نظیر نفس تنگی حین خواب) جلوگیری می کند.

بسیاری از بیماران از مشکل جویدن غذا ناشی از نامرتب بودن دندانها رنج می برند. اگرچه اغلب به دلیل پیدایش تدریجی این مشکل در گذر زمان گمان می کنند امری طبیعی است و به آن عادت می کنند ولی اینگونه نیست. درمان های ارتودنسی با ردیف نمودن دندانها به افزایش قابلیت آنها در انجام وظیفه اولیه دندانها که همان جویدن غذا می باشد کمک می کنند.

به علاوه ارتودنسی به ادای صحیح تر برخی حروف نیز کمک می کند. به عنوان مثال در برخی مشکلات شدید دندانی- فکی ادای “س” یا “ز” با مشکل همراه می باشد (تکلم نوک زبانی). در این موارد، درمان ارتودنسی با بستن شکاف عمودی و افقی بین دندانهای جلوی بالا و پایین ممکن است دست کم تا حدودی مشکل را کاهش دهد.

کاهش ریسک مشکلات لثه ای در میان مدت و بلند مدت:

در ناهنجاری های شدید ارتودنسی به دلیل قرارگیری دندانها در موقعیت ناصحیح می توانند ریسک تحلیل لثه و نسج نرم را افزایش داده و زمینه ایجاد بیماری های پریودنتال( بیماری های لثه ای) را افزایش دهند.خصوصا دندانهای شدیدا بیرون زده فرد را مستعد تحلیل لثه و بیرون زده شدن سطح ریشه دندان به محیط دهان می کنند.

فواید درمان ارتودنسی چیست؟

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: کلیک راست در این سایت غیر فعال می باشد.