ملاحظات و مراقبتهای حین درمان ارتودنسی

مسواک زدن

مهم ترین مساله در طی درمان ارتودنسی رعایت عالی بهداشت دهانی و مراقبت از دستگاه و اجتناب از میل نمودن خوراکی های ممنوعه جهت پیشگیری از آسیب به دستگاه و در نتیجه به تاخیر افتادن درمان شماست.

بعد از صرف هر وعده غذایی و یا هرگونه مواد غذایی دیگر حداقل به مدت ۵ دقیقه مسواک زده وپس از مسواک زدن و نخ کشیدن سطوح بین دندانی ، دندانها و وسایل ارتودنسی را از لحاظ اسیب دیدگی به دقت کنترل نمایید.(حداقل سه بار مسواک زدن در شبانه روز الزامی است).سهل انگاری در تمیز کردن دندانها و ماساژ لثه موجب تورم و خونریزی لثه و ادامه بی توجهی در نواحی مذکور منجر به پوسیدگی دندانی خواهد شد.جهت تمیز نمودن دستگاه ارتودنسی ترجیحا از مسواک مخصوص ارتودنسی و مسواک بین دندانی و نخ سوپر فلاس استفاده نمایید.

– غذاهای سخت به سیمها و سایر اجزا دستگاه ارتودنسی آسیب رسانده و موجب افزایش طول درمان میشود، لذا از خوردن خوراکی های سفت مانند: ته دیگ ،آجیل ( مغز پسته و گردو و تخمه و نخودچی و…) ، نان سفت یا برشته، بیسکویت ،زیتون و خرمای با هسته، کشک و میوه های  سخت و هسته دار نظیر گوجه سبز،هلو و  غذاهایی مثل پیتزا(به دلیل چسبیدن پنیر آن به دور سیمها و دشواری تمیز نمودن آن) و غیره  اجتناب نمایید.

– از خوردن شکلات،آبنبات و یا آدامس(خوردن مداوم آدامس موجب لق شدن بندها می گردد) به هر میزان اجتناب نمایید.

– گاز زدن با دندانهای قدامی (مثل گاز زدن ساندویچ یا میوه) اکیدا ممنوع است و بایستی بجای ساندویچ ،لقمه های کوچک گرفته  و بادندانهای خلفی با احتیاط جویده و میل شود و در صورت تمایل به خوردن سیب و یا میوه های نظیر آنها ابتدا آنها را به قطعات کوچک تقسیم و سپس توسط دندانهای خلفی جویده و میل نمایید.

هر شش تا نه ماه یکبار برای کنترل پوسیدگی و معاینه دندانهای خود به دندانپزشک مراجعه نمایید.

دستگاهی که روی دندانهای شما قرار گرفته کاملا ثابت و محکم میباشد لذا از دستکاری آن با دست یا هر وسیله دیگر اجتناب نموده دندانها را بهم فشار ندهید و از ساییدن آنها به یکدیگر خودداری کنید.

– در صورت جدا شدن هر کدام از وسایل از روی دندانها با مطب تماس بگیرید.

بندهایی که محکم باشند از پوسیدگی دندان جلوگیری می نمایند در حالی که بندهای لق شده خطرناک بوده و به سرعت در زیر آنها پوسیدگی ایجاد خواهد شد.در صورت لق شدن بندها هرچه سریعتر با ارتودنتیست خود تماس بگیرید.

درصورتی که سیم اصلی بشکند جهت تعیین وقت معاینه با ارتودنتیست خود تماس بگیرید.در صورت جدا شدن یکی از سیمهای نازک که سیم اصلی را بر روی براکتها محکم میکند آنرا به دقت خارج نموده و با ارتودنتیست خود تماس بگیرید .در موارد اورژانس  نوک تیز سیمهای نگهدارنده سیم اصلی را (توسط انتهای مداد پاک کن یا گوش پاک کن) به محل اولیه برگردانید و مقداری موم یا آدامس بدون قند بر روی آن قرار دهید تا به بافتهای دهان آسیب نرساند.

لطفا قبل از مراجعه از مصرف خوردنیهای بدبو(سیر،پیاز، کالباس و..) خودداری کرده و حتما دنداهای خود را مسواک بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: کلیک راست در این سایت غیر فعال می باشد.