تفاوت متخصص ارتودنسی و دندانپزشک عمومی

تفاوت متخصص ارتودنسی و دندانپزشک عمومی

هنوز بخش قابل توجهی از افراد جامعه تفاوت بین دندانپزشک عمومی و متخصص ارتودنسی را به درستی نمیدانند و البته این وظیفه ماست که پاسخ این سوال را به درستی تبیین کنیم. دندانپزشکان عمومی که معمولا” از عنوان “جراح-دندانپزشک” روی تابلو مطب خود استفاده می کند، با گذراندن دوره ای ۶ ساله و کسب مدرک عمومی قادر به انجام تمامی اعمال دندانپزشکی بجز موارد پیچیده مشکلات دهان و دندان و درمان ناهنحاریهای دندانی-فکی می باشد. از آنجا که رشته دندانپزشکی ۱۳ شاخه تخصصی دارد، درمان کیس های پیچیده حتی ترمیم و عصب کشی و ناراحتیهای شدید لثه نیز در دایره درمان متخصصین این رشته ها قرار می گیرد. این در حالی است که درمان ناهنجاریهای دندانی-فکی از جمله ناردیفی دندانها از همان ابتدا در حیطه آموزه های دندانپزشک عمومی نمی باشد.

متخصص ارتودنسی دندانپزشکی است که پس از خاتمه دوره ۶ ساله دندانپزشکی عمومی با قبولی در آزمون رزیدنتی با کسب بالاترین نمره ها در قیاس با دیگر رشته های تخصصی موفق به ورود و گذراندن یک دوره آموزش ۳-۴ ساله در زمینه درمان ناهنجاریهای دندانی-فکی شده است.پس همه متخصصین ارتودنسی، دندانپزشک هستند ، ولی همه دندانپزشکان متخصص ارتودنسی نیستند.در واقع کمتر از ۲% دندانپزشکان جزو متخصصین ارتودنسی هستند. بنابراین متخصص ارتودنسی دارای مهارت دندانپزشکی عمومی و تخصص ارتودنسی به طور همزمان می‌باشد.

به دلیل نیاز به دانش گسترده جهت تسلط بر تشخیص و درمان ناهنجاریهای دندانی و فکی و ماهیت پیچیده این گونه ناهنجاری ها، این مشکلات و راههای درمانی آن اغلب در حیطه آموزشهای دوره تخصصی دندانپزشکی می باشد و اغلب در دوره دندانپزشکی عمومی فقط در حد درمانهای ساده متحرک ارتودنسی به دانشجویان آموزش داده می شود و لذا درمان ثابت( توسط براکتها و سیمهای ارتودنسی) در حیطه کاری متخصصین ارتودنسی می باشد.

نحوه تشخیص دندانپزشک عمومی از متخصص ارتودنسی:

تفاوت متخصص ارتودنسی و دندانپزشک عمومی

یک روش ساده توجه به عناوین نوشته شده روی تابلو دندانپزشکی است که به وی مراجعه می کنید. واژه “متخصص ارتودنسی” مختص دندانپزشکی است که تخصص ارتودنسی را طی دوره ای مجزا بعد از دوره دندانپزشکی عمومی در دانشگاههای معتبر کشور گذرانده است.

در صورتی که تمایل به انجام درمان ارتودنسی دارید بهتر است در مورد مدرک درمانی فردی که به او مراجعه می نمایید اطمینان حاصل کنید. توجه نمایید که الفاظی مانند عناوین زیر در تابلو و سرنسخه نشان دهنده و تایید کننده این که فرد در رشته ارتودنسی متخصص است نمی باشند:

  • دندانپزشک، ارتودنسی
  • دندانپزشک متخصص اطفال، ارتودنسی
  • دندانپزشک متخصص اطفال، ارتودنسی پیشگیری
  • دندانپزشک مختص ارتودنسی
  • ارتودنسی، زیبایی
  • عضو انجمن ارتودنسی
  • مسترشیپ ارتودنسی از آمریکا ( یا اروپا)

یک راه دیگر توجه به پروانه مطب پزشک است که بایستی عبارت” دارنده مدرک دانشنامه تخصصی ارتودانتیکس” در آن گنجانده شده باشد.

راه بعدی بررسی سوابق فرد در انجمن ارتودنتیست های ایران ( به آدرسhttp://iao.ir)  از طریق لینک “جستجوی متخصص ارتودنسی” و همچنین وب سایت سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران (www.irimc.org)می باشد. افراد دارای صلاحیت بعنوان متخصص دندانپزشکی در رشته ارتودانتیکس معرفی شده اند.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: کلیک راست در این سایت غیر فعال می باشد.