توضیح قدم به قدم مراحل شروع ، انجام و خاتمه درمان ارتودنسی

ارتودنسی

ارتودنسی

 

همانطور که می دانید درمان ارتودنسی اغلب بین چند ماه  تا چند سال زمان می برد و لذا درمان ارتودنسی چند روزه و یا دو سه هفته ای در رشته ما بی معناست و عملی نمی باشد.جهت آشنایی شما عزیزان با مراحل مختلف درمان ارتودنسی از ابتدا تا انتهای کار را  به اجمال با هم بررسی خواهیم نمود.

۱- جلسه ویزیت اولیه:

در طی ویزیت اولیه قبل از هر چیز ارتودنتیست از بیمار علت مراجعه و شکایت اصلی را می پرسد و سپس معاینات داخل و خارج دهانی جهت بررسی نوع و شدت ناهنجاری انجام می گردد.گاه نیاز است که بیمار قبل از نظر دادن نهایی در مورد طرح درمان و نحوه معالجه، یکسری مدارک تکمیلی نیز تهیه نماید تا فرآیند تشخیص و طرح درمان با قطعیت بیشتری امکان پذیر باشد.مسلما یکی از سوالات اصلی  بیماران طی جلسه مشاوره سوال در مورد نیاز یا عدم نیاز به کشیدن دندان و طول مدت درمان، هزینه تقریبی و شرایط پرداخت هزینه می باشد که معمولا بیمار جواب همه این سوالات را در جلسه اول خواهد یافت.

۲-اعلام آمادگی و موافقت بیمار جهت شروع درمان ارتودنسی:

در جلسه دوم ( و خیلی اوقات در همان جلسه اول ) بیمار تصمیم قطعی خود را جهت شروع درمان اعلام می نماید.برای  تمامی بیماران، بایستی قبل از شروع درمان یکسری مدارک مانند فتوگرافی ها، رادیوگرافی ها و قالب مطالعه تهیه گردد.بیمار جهت انجام فتوگرافی ها و رادیوگرافی ها راهنمایی شده و پس از انجام آن با مدارک به مطب مراجعه می نماید.مدارک کنترل می شود و اگر مشکل خاصی نباشد از دو فک بیمار جهت تهیه مدل مطالعه قالبگیری می شود و این جلسه نیز به پایان میرسد.

۳- تشریح طرح درمان :

در این جلسه مسائلی مانند مشخص نمودن دندانهای کشیدنی احتمالی بیمار( در صورت لزوم) و سایر درمانهای لازمه مثل ترمیم نمودن و درمان ریشه و یا جرمگیری برای بیمار تشریح و نامه کتبی جهت انجام مقدمات قبل از گذاشتن دستگاه ارتودنسی به بیمار ارائه می گردد و بیمار جهت انجام درمانهای مقدم به ارتودنسی( مثل ترمیمی و درمان ریشه و غیره…) به سایر همکاران دندانپزشک مورد اعتماد فرد ارجاع داده می شود.

۴-گذاشتن دستگاه ارتودنسی:

در این مرحله نصب دستگاه ثابت بر روی دندانها که شامل براکتها و سیم ارتودنسی است انجام می گردد.چسباندن براکتها و دستگاه ارتودنسی نیازی به انجام بی حسی ندارد و به هیچ عنوان دردناک نیست.جهت تقریب موضوع به ذهن، خصوصا به بیماران نوجوان شباهت و سادگی چسباندن براکتها با لاک زدن ناخن ها مقایسه می شود!همانطور که لاک زدن ناخنها دردناک نیست، نصب براکتها هم به هیچ عنوان دردناک و آزار دهنده نیست.تقریبا طی مدت ۴۵ دقیقه فرآیند گذاشتن براکتهای دو فک و گذاشتن سیم ارتودنسی در دو فک به اتمام می رسد.ضمنا چسباندن براکتها توسط چسب مخصوص این کار که استحکام بسیار بالایی دارد انجام می شود.

 


۵-آموزش بیمار:

پس از نصب براکتها، در همان جلسه در مورد نحوه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به بیمار آموزشهای لازم داده می شود و اقدامات و تمهیدات لازم در صورت  ایجاد مشکل تشریح می گردد.

در پایان، وقت بعدی بیمار (اغلب حدود یک ماه بعد ) تعیین می گردد و در روز مشخص شده، جهت یادآوری به بیمار از طرف مطب تلفن زده شده و وقت ایشان یادآوری می گردد.

۶-جلسات حین جابجایی دندانها و درمان فعال ارتودنسی:

در طی جلسات ماهیانه درمان ارتودنسی، در صورت لزوم سیمها تعویض و سیم مناسب برای بیمار گذاشته می شود.ممکن است از کش یا فنرها برای جابجایی دندانها استفاده شود که بنا به نیاز تعویض خواهند شد.طی جلسات درمانی ماهیانه، کش های رنگی کوچکی که سیم را در براکتها نگه می دارند ( تحت عنوان اورینگ) معاوضه شده و امکان انتخاب رنگ آن بنا به سلیقه فرد وجود دارد.مدت زمان این جلسات بسته به کاری که قرار است انجام شود متفاوت، ولی بطور میانگین کمتر از نیم ساعت طول می کشد.

طول کلی مدت درمان ارتودنسی ثابت وابسته به شدت و نوع ناهنجاری بوده ، ولی بطور میانگین بین یک تا دو و نیم سال متغیر است.

۷-برداشتن دستگاه ثابت پس از اتمام ردیف شدن دندانها و استفاده از پلاک نگهدارنده:

پس از اتمام ردیف کردن دندانها، مرحله نگهداری یا اصطلاحا ریتنشن آغاز می گردد.بلافاصله بعد از برداشتن دستگاه ارتودنسی ثابت، دندانها در شرایط بسیار ناپایداری قرار داشته و همانند کش کشیده شده ، تمایل به برگشت در جهت نامنظمی اولیه دارند.لذا نیاز به دستگاهی که تا ثبات دندانها، وظیفه نگهداری نتیجه را بر عهده داشته باشد ضروری است.

بدین منظور، پلاک متحرکی تحت عنوان پلاک نگهدارنده بر اساس قالب نهایی دندانها ، ساخته و تحویل بیمار می گردد. شرایط استفاده از پلاک نگهدارنده توسط ارتودنتیست بر اساس نوع ناهنجاری اولیه به اطلاع بیمار رسانده می شود.دقت کنید که تضمین ردیف ماندن دندانها صرفا با استفاده منظم از پلاک نگهدارنده مقدور بوده و در صورت عدم همکاری بیمار ، خطر بازگشت نتیجه درمان به ناهنجاری اولیه زیاد خواهد بود.البته گاه شرایط بیمار، امکان استفاده از نگهدارنده ثابت را می دهد که در صورت وجود چنین امکانی توسط ارتودنتیست به بیمار پیشنهاد شده و در صورت تمایل می توان بجای پلاک متحرک از این سیم که پشت دندانها چسبانده می شود استفاده نمود.

حتی پس از برداشتن براکتها، در طی دوره نگهداری، بیمار بطور منظم و با فواصل طولانی تر مراجعه نموده و شرایط ایشان تحت نظر خواهد بود.

در این مطب دست کم تا ۳ سال پس از درمان ارتودنسی، بدون پرداخت هیچ گونه هزینه اضافی، جلسات معاینه منظم جهت اطمینان از شرایط عالی ردیف ماندن دندانها ادامه خواهد داشت و در زمان مقرر از طرف مطب جهت تنظیم وقت ملاقات با شما تماس خواهند گرفت.

حفظ نتیجه درمانی عالی کسب شده در درمان شما، بالاترین اولویت کلینیک ماست و به آن افتخار نموده و عمیقا به آن پایبندیم.

حتی پس از گذشت ۳ سال از باز نمودن دستگاه باز هم در صورت وجود مشکل یا نیاز به معاینه و مشاوره با کمال میل بدون هیچ گونه هزینه اضافی در خدمت مراجعین محترم خواهیم بود.

1 Comment

  1. المیرا گفت:

    سلام. نگهدارنده های ثابتی که آخر کار میذارین باید تا ابد باشه؟ یا مثلا بعد یه سال میتونیم بیایم پیشتون و شما برش دارید؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: کلیک راست در این سایت غیر فعال می باشد.